e-commerce_reportage

E-Commerce Manager - ett framtidsyrke

Handelns digitala omställning fortsätter att accelerera. Därmed ökar också behovet av kompetens för olika yrkesroller inom området. Vi på TUC är som vanligt på tå när det gäller att utbilda i bristyrken och därför ansökte vi om att få bedriva en utbildning inom just e-handel, närmare bestämt E-commerce Manager.

Vi blev jätteglada när beviljandet kom, och såg mycket fram emot att få starta vår första omgång.” säger Nina Andersson, ansvarig för affärsutveckling på TUC. Det visade sig vara en attraktiv utbildning med många sökande.

Vi vill ta reda på hur det känns såhär ett par månader in i utbildningen så vi samlade några av de studerande från utbildningen. Emil Johansson, Safin Tahir, Daniela Dickens, Sofie Nyberg, Linn Svensson och Guhad Shire sitter runt ett bort i ett av grupprummen på vår skola i Stockholm.

De studerande har olika mål med utbildningen, Emil vill gärna arbeta som just E-commerce Manager med internationell inriktning eftersom han tycker det är roligt med språk. Han tycker också det verkar spännande att arbeta som konsult för att hjälpa företag utveckla sin näthandel. Linn menar att det är spännande att se vad som gör att en vara säljs och vad som kan påverka försäljningen. Guhad håller med, han delar Sofies intresse för marknadsföring och försäljning och ville utbilda sig för att få mer kunskap inom dessa områden.

Daniela är mer intresserad av den kreativa delen i utbildningen. Fotografi och design, entreprenörskap, affärsidéer och skrivande lockar henne. ”Det är fantastiskt att det finns utrymme för alla dessa intressen i ett och samma yrke.” menar hon. Linn säger att intresset kan komma att skifta under utbildningens gång när man får en helhet av vad som faktiskt kan ingå i yrkesrollen. Sofie som har tidigare erfarenhet inom försäljningsoptimering berättar att hon vill utvecklas inom just försäljning för att arbeta mer med det i framtiden. Safin hittade utbildningen av en slump och tyckte innehållet lät intressant och bestämde sig för att söka.

Emil Johansson, Safin Tahir och Daniela Dickens berättar om utbildningen.

Utbildningen innehåller bland annat digital marknadsföring och strategi, försäljning, affärsutveckling, digital transformation, webbanalys, projektledning samt två långa praktikperioder. Efter examen kan man arbeta som exempelvis e-handelsansvarig, marknadskoordinator, affärsutvecklare eller projektledare inom e-handel. Man kan också få jobb på exempelvis en webbyrå och man får även med sig kunskaper för att starta en egen e-handel.

Utbildningen har bara pågått några veckor, men alla är hittills överens om att den första kursen var väldigt bra. ”Den handlade om kommunikation och team building, vilket skapade en väldigt bra sammanhållning i gruppen.” säger Daniela. ”Vi fick också träna på presentationsteknik vilket kommer vara användbart för kommande kurser under hela utbildningen.” Alla håller med om att det varit en mycket bra första kurs som lagt grunden för fortsättningen. Guhad säger att han redan har fått med sig mycket bra kunskap som han kan applicera båda i studierna och privat. ”Det är också bra balans mellan studier, grupparbeten och självstudier.” menar Sofie

Många rapporter beskriver att kompetensbristen inom e-handeln är påtaglig, så chanserna till arbete är mycket goda när våra E-commerce Managers är färdigutbildade om ungefär 1,5 år.

Vi startar utbildningen igen hösten 2020 i både Stockholm och på distans (med träffar i Jönköping).