Åsa Stenman sitter vid ett bord i ljust träslag. I bakgrunden syns ett fönsterparti och en stor grön växt. Åsa är klädd i en mörkblå kofta och ljus t-shirt. Hon har kort hår och bär fyrkantiga glasögon med mörk båge.

Hem / Artiklar / Åsa Stenman är väldigt nöjd med uppdragsutbildning för SiS.

Åsa Stenman är väldigt nöjd med uppdragsutbildning för SiS.

I januari 2025 slöt Statens Institutionsstyrelse (SiS) och TUC Yrkeshögskola ramavtal där Åsa Stenman, projektledare och ansvarig för samverkan mellan SiS och läroverken var delaktig i upphandlingen av utbildning för socialpedagoger. Hon ser att upphandlingen har gett och fortsätter ge bra resultat.

Ett sätt att bli konkurrenskraftig

Utvecklingsarbetet har pågått i många år, med målet att stärka socialpedagogrollen genom validering och kompletterande utbildning. ”Vårt gamla avtal gällande fortbildning av vår personal löpte ut och slöt avtal om uppdragsutbildning med TUC. Vi hade väldigt bra kontakt med Anna Ringborg som företrädde TUC Yrkeshögskola. Anna hade satt sig in i vilka kvalitetskrav och mål SiS hade. Redan från början visade TUC att de hade den pedagogiska kompetensen, rätt erfarenhet och framför allt – förståelse för vårt uppdrag och behov,” säger Åsa.

Nya krav – nytt förhållningssätt

De nya kompetenskraven från Socialstyrelsen innebär att all personal på HVB för barn och unga ska ha minst en tvåårig eftergymnasial utbildning. Enligt Åsa är det ett nödvändigt steg. ”Det har funnits för låg kompetensnivå i vissa delar av sektorn. Och även om många är oerhört engagerade så behöver vi höja den teoretiska förståelsen. Det skapar yrkesstolthet, trygghet och ett professionellt bemötande.”

Flexibelitet som skapar motivation

Utbildningen startade i januari och bygger på ett flexibelt upplägg där medarbetarna själva styr takten. ”Det finns ett tydligt kursupplägg, förinspelade föreläsningar och uppgifter som är tillgängliga när som helst. Det gör att de som är väldigt motiverade kan köra på i hög takt och för dem som vill följa planen kan göra det,” berättar Åsa.

Denna frihet har skapat ringar på vattnet. ”Vi märker att det smittar av sig. När en medarbetare går snabbt fram, väcker det nyfikenhet hos kollegorna. Det blir en drivkraft i hela teamet.”

När det kommer till samarbetet med TUC ser Åsa att det fungerar väl. ”Jag upplever alla inblandade engagerade, lyhörda och väldigt professionella – från utbildningsansvarig till pedagoger. Det märktes att TUC har en genomtänkt struktur. Inskrivning, valideringsprocesser, lärplattform – allt har fungerat smidigt. De har hållit sina löften och mött våra krav hela vägen.”

Resultatet märks tydligt i vardagen

Åsa berättar att utbildningen inte bara höjde kompetensen, utan också förändrade hela förhållningssättet till unga i utsatta situationer. ”Medarbetare vittnar om att de numera kan tona ner konflikter, bemöta ungdomar med större förståelse och arbeta utifrån ett socialpedagogiskt perspektiv. Det handlar inte längre om att fostra – utan om att stötta och leda till utveckling. Här har våra anställda fått med sig viktiga verktyg att arbeta med från utbildningen. Det är vi glada för!”

Fler vågar säga ifrån

Ett problematiskt beteende hos HVB-anställda har varit att kollegor känner lojalitet till kollegor och vågar inte säga ifrån när det görs fel. Åsa menar att med den teoretiska kunskapen och ökade kompetensen leder det till stärkt integritet i yrkesrollen. ”Jag har hört flera säga: ”Nu vågar jag höja rösten när jag ser att något är fel.” Tidigare kanske man var lojal med kollegor, även när de inte följde lagen eller etiska riktlinjer. Nu finns kunskapen och tryggheten att stå upp för rätt saker.”

Ser ökat kollegialt lärande

En av de mest påtagliga effekterna har varit att utbildningen påverkat långt mer än bara individen. ”Det skapar en kulturförändring. Kollegiala diskussioner blir mer nyanserade, arbetslagen jobbar mer sammanhållet och vi ser en ökad professionalitet i hela verksamheten. Det är en pågående verksamhetsutveckling,” menar Åsa Stenman.

En investering i framtiden

Det arbete som TUC och SiS nu bedriver tillsammans är inte bara en lösning på ett regelverk – det är en strategisk investering i ungdomars framtid.