Hem / Antagning YH-kurser

Antagen till en YH-kurs – vad händer nu?

Har du blivit antagen och erbjuden en plats eller är reserv till en kurs inom yrkeshögskolan hittar du här den information du behöver inför studiestarten.

Antagningsbesked

Du får ett mejl som uppmanar dig att gå in på yh-antagning.se för att se och svara på ditt antagningsbesked. Om du har gjort en sen ansökan får du svar i mån av plats.

Om du har fått en reservplats har du fortfarande chans att bli antagen. När någon tackar nej till sin plats, flyttas du automatiskt upp på reservlistan. Antagningsbesked för reserver kan komma upp till en vecka efter kursstart, så håll utkik på yh-antagning.se för ny information.

Tacka JA!

Kom ihåg att tacka JAyh-antagning.se för att behålla din plats! Om du inte tackar JA inom den tid som anges i antagningsbeskedet går platsen över till annan sökande. Är du inte intresserad av din plats ska du lämna återbud/tacka nej i din ansökan.

Har du tackat ja till en erbjuden plats på en kurs och blir erbjuden plats på ytterligare en kurs eller ett YH-program, så går det att tacka ja till dessa också om du har för avsikt att studera parallellt. Vi har ingen gräns för hur många kurser du kan läsa samtidigt hos oss utan det är individuellt utefter vad man själv klarar.

Observera att du alltid behöver ge oss ett besked på yh-antagning.se, oavsett om du tackar ja eller nej till utbildningsplatsen.

Reserv

Som reserv innebär det att du har chans att få en plats på kursen om någon av de antagna tackar nej till erbjuden plats. Du kan följa din reservplats på yh-antagning.se Observera att du har möjlighet att komma in på önskad kurs upp till en vecka efter kursstart. Vi ber dig att tacka nej till din reservplats ifall du inte längre är intresserad av kursen.

Om du väljer att tacka ja till en kurs behåller du fortfarande din reservplats till övriga sökta kurser/program. Blir du senare erbjuden en plats på kurs/program som du idag står som reserv till kan du välja att tacka ja till den också.

Vad händer efter att jag har fått antagningsbeskedet?

1. Välkomstmejl

När du har blivit antagen, erbjudits en plats och tackat ja, kommer du att få ett välkomstmejl från TUC Yrkeshögskola. Välkomstmejlet innehåller instruktioner för hur du aktiverar ditt konto på lärplattformen Learnpoint. På Learnpoint hittar du viktig information inför kursstarten, såsom datum och tid för det obligatoriska uppropet, informationspasset, CSN-period samt schema.

2. Digitalt informationspass

Ett digitalt informationspass hålls av utbildningskoordinator och sker ca en vecka innan kursens start. Här kommer du att få allmän information om kursen och information om våra system samt möjlighet att ställa frågor. Datum, tid och videolänk för informationspasset hittar du på Learnpoint.

3. Digitalt upprop

Uppropet sker digitalt vid kursstart och vid detta tillfälle genomförs en obligatorisk legitimeringskontroll via BankID. Datum, tid och videolänk för uppropstillfället hittar du på Learnpoint. Du kommer även att få allmän information om kursens upplägg och genomförande.

Om du uteblir från legitimeringskontrollen och inte meddelat förhinder, kan du förlora din plats. Får du förhinder att närvara på legitimeringskontrollen, måste du meddela detta till utbildningskoordinator före uppropstillfället och få ett godkännande.

Har du en reservplats och blir erbjuden en plats efter uppropstillfället, kommer du bli kallad till en separat obligatorisk legitimering.

När du påbörjat kursen och är aktiv studerande erhåller du CSN.

4. Digitala studiemiljöer

Learnpoint är TUC Yrkeshögskolas digitala lärplattform för studerande. Där finner du övergripande information om skolan och din kurs, såsom kursmaterial, CSN samt schema. När du har tackat ja till din kursplats får du ett välkomstmejl med instruktioner för hur du aktiverar ditt konto på Learnpoint.

Som studerande på TUC Yrkeshögskola tilldelas du en licens för Microsoft 365, som bland annat inkluderar Teams, Word, Excel, PowerPoint och Outlook. Observera att aktivering av kontot kan ske tidigast två veckor före kursstart.

Teams är vår digitala kommunikationsplattform där samtliga förinspelade föreläsningar finns, det digitala klassrummet för handledning och möjliggör kommunikation mellan studerande, personal och föreläsare.

Vid kursstart erbjuds du stöd och vägledning i användningen av både Learnpoint och Microsoft 365.

Vanliga frågor och svar om antagning

När får jag mitt antagningsbesked och var kan jag hitta det?

När ditt antagningsbesked är tillgängligt på yh-antagning.se får du ett mejl till den mejladress som du har angett vid ansökan.

Hur går antagningen till?

När antagningsbeskedet skickas ut får du information om du:
1. Blivit antagen till kursen.
2. Fått en reservplats.
3. Inte är behörig till kursen.

Om du har blivit antagen måste du inom angiven tid logga in på yh-antagning.se och svara på ditt antagningsbesked. Om du inte tackar ja inom utsatt tid övergår platsen till nästa reserv, vilket innebär att du förlorar din plats. Det är därför av största vikt att du har angett en korrekt mejladress i din ansökan, eftersom meddelande om antagningsbesked skickas dit.

Vad innebär sen ansökan?

En sen ansökan innebär att vi tar emot ansökningar till eventuella lediga platser eller reservplatser efter att sista ansökningsdagen har passerat. Vid sen ansökan deltar du inte i den ordinarie urvalsprocessen, utan urvalet sker istället i turordning baserat på när din ansökan är komplett.

Är uppropet obligatoriskt?

Närvaro vid uppropet är obligatorisk och sker digitalt. Om du inte deltar och inte har meddelat förhinder som godkänts av utbildningskoordinatorn, riskerar du att förlora din studieplats. Datum och tid för uppropstillfället finns på Learnpoint som du får tillgång till efter att du har tackat ja till erbjudan kursplats.