De blir experter på digital marknadsföring.
Pernilla Ekstedt, Daniel Rigelius och Martin Petterson läser YH-utbildningen Digital marknadskommunikatör. Utbildningen sker på distans som varvas med intensiva dagar i Tranås. Dagar som innehåller båda föreläsningar och grupparbeten.
Pernilla är från Stockholm och arbetar på ett hissföretag. Även Daniel bor i Stockholm och jobbar deltid på en skola för barn med olika diagnoser. Från Halmstad kommer Martin och han har tidigare pluggat till radiojournalist och har frilansat sedan dess.
I klassen finns 42 studerande med stor geografisk spridning. Alla tre är överens om att verktygen de har till förfogande har hjälpt till att få den fina gemenskap de har. De använder Zoom webbkonferens, chatt och vissa i klassen har även använt Microsoft Teams för grupparbeten. Klassen är indelad i basgrupper vilket Martin tycker är jättebra. På så sätt får man chansen att lära känna varandra på ett bra sätt, och som i sin tur leder till att det blir mer avslappnat med en öppen dialog inom gruppen. I hans basgrupp har de från början kommit överens om att inga frågor är dumma. Gruppen har bra kontakt och de hörs mycket via telefon och mejl. Eftersom basgrupperna finns och att man regelbundet har kontakt genom Zoom och chatten, så blir ingen exkluderad. Detta gör att det blir en bra gemenskap i gruppen.
Klassen arbetar med Zoom, ett verktyg som Daniel tycker är mycket användarvänligt. Martin håller med om att det är enkelt att använda, och eftersom det har en väldigt ”ren” layout känns det skräddarsytt till att inte kunna gå fel. Redan efter första användningen kändes det mycket smidigt och enkelt menar Pernilla.
På frågan om hur de ser på framtiden och vad de hoppas att utbildningen ska leda till svarar Daniel snabbt: ”En karriär!” Trots att svaret var med glimten i ögat är det en karriär inom digital marknadsföring som lockar. Martin hoppas på ett yrke som brand manager, Pernilla vill så småningom kunna starta eget. Trots lite olika inriktning så har alla tre ett gemensamt mål: En karriär inom digital marknadskommunikation.
Distansutbildningen till digital marknadskommunikatör pågår under knappt 2 år. Studierna är till största delen webbaserade men de studerande träffas regelbundet i Tranås.