
Digital innehållsproducent – information om särskilt prov
Arbetsprovet innefattar att skapa en påhittad marknadsföringskampanj i två delar, med syfte att attrahera flera unga personer till att flytta till en specifik bostadsort. Orten ska vara fiktiv och alltså inte finnas i verkligheten. Du bestämmer ortens namn och vilka fördelar den har, men du måste förhålla dig till ett antal punkter som följer nedan.
Ditt uppdrag
Kommunens politiker har problem att få nya företag att etablera sig på orten. Du har nu fått i uppdrag att ta fram en marknadsföringskampanj för att attrahera fler unga arbetsföra personer i åldrarna 20-40 år att flytta hit, och att även lyckas locka nya företag att etablera sig ser kommunens politiker som en bonus.
Materialet ska presenteras i två delar.
Del 1: Rörligt material, t ex en kort film eller rullande stillbilder på max 1 minut. Filmen/det rörliga materialet ska laddas upp på Youtube som olistad (ej privat), det vill säga ej offentlig eller sökbar utan endast tillgänglig för den som har tillgång till länken. Vi rekommenderar att presentera det rörliga materialet i liggande format.
Del 2: En kort text som marknadsför orten. Texten ska innehålla mellan 1000-1500 tecken inklusive blanksteg. Man behöver inte använda ett ordbehandlingsprogram utan kan med fördel presenteras på annat lite mer visuellt tilltalande sätt.
Nedan följer de fakta och förutsättningar din marknadsföring ska baseras på:
- Du bor på den fiktiva orten så du känner till platsen och dess fördelar väl.
- Ortens namn ska finnas med i kampanjen.
- Det är en ort med ca 100 000 invånare.
- Orten har många unika fördelar, vilka dessa är lämnar vi upp till dig att bestämma.
- Det är viktigt att det finns en röd tråd så att man förstår att film och text tillhör samma marknadsföringskampanj.
- Det som presenteras i de två delarna bör komplettera varandra utan att det blir exakt samma information i både text och rörligt material.
OBS! Det är inte viktigt vilken typ av utrustning du använder, fokus ska ligga på att använda din fantasi och låt kreativiteten flöda! Det går bra att använda stockmaterial om du inte vill använda egna bilder/filmer, men tänk på att beakta upphovsrättslagen.
Youtube-länk och textpresentation mejlas till [email protected]. Skriv ditt namn i ämnesraden. Vi vill understryka att du ska skicka Youtube-länken till ditt rörliga material och inte bifoga filen till videon då den blir för tung att mejla/öppna. Vi påminner igen om att Youtube-videon inställning ska vara olistad, väljer du privat är det bara du som kan se den, och då har vi ingen möjlighet att bedöma den. Det är också viktigt att du använder samma mejladress som du använde vid din ansökan så att vi kan koppla ihop ditt arbetsprov med dina övriga ansökningsdokument.