Ekonomi, administration, försäljning

E-handelDistans

Lär dig säkerställa företags eller organisationers digitala närvaro.

E-handeln ökar för trettonde året i rad och fortsätter att öka explosionsartat, bland annat på grund av Corona-pandemin. Allt fler personer har upptäckt hur bekvämt och flexibelt det är att handla en rad olika produkter på nätet. E-handel är också ett perfekt alternativ för företag. Genom att ta ytterligare steg i sin användning av digital teknik stärker företaget sin tillväxt och konkurrenskraft och når på så sätt nya kundkretsar. För att klara av en digital tillväxtresa behövs kompetens, vilket den här kursen ger.

Ansökan stängd, se information nedan om kommande kursstarter.

E-handel – sammanfattning

Poäng

45 YH-poäng (18 veckor)

Utbildningsort

Distans

Pågående kurs

11 september 2023 – 12 januari 2024

Studietakt

50%

Antal platser

40

HalvtidEkonomi, administration, försäljningDistans
Kontaktperson: Elizabet Kilic

Kursen handlar om att säkerställa företags eller organisationers digitala närvaro, att nå ut till relevanta nya målgrupper och att optimera användarupplevelsen av shopping på nätet. De företag som inte förstår betydelsen av att utveckla e-handeln hamnar på efterkälken och förlorar marknadsandelar, och i många fall viktig försäljning.

Kursen ger dig en inblick i dagens e-handel och skapar förståelse för hur e-handeln är kopplad med övriga affärssystem. Du lär dig förstå hur en e-handelssajt är uppbyggd. Efter kursen kan du självständigt analysera och göra förbättringar på sajten för att öka konverteringen.

Innehåll

  • e-handelns villkor, historia, utveckling, nuläge och trender
  • hur e-handeln är kopplad till övriga affärssystem
  • flödet i en e-handel
  • köpflödet och olika betalningslösningar
  • olika fraktalternativ
  • hur e-handeln är uppbyggd (CMS och PIM)
  • vanligt förekommande CMS-system och e-handelsplattformar
  • hur en webbsida är uppbyggd
  • grundläggande kodning och vanligt förekommande skriptspråk
  • hur användarbarhet, UX och UI påverkar konverteringen
  • hur webbpsykologi och användarbeteende påverkar konverteringen
  • affärsmannaskap och verksamhetsförståelse
  • omvärldsbevakning
  • kanaler för att driva trafik till sidan via annonsering och SEO

Behovet

E-handel är en växande trend. 70 % av svenskarna e-handlar och det motsvarar 55 % av den totala tillväxten i sällanköpsvaruhandeln. De allra flesta inom handeln kommer att ha arbetsuppgifter som på något sätt är kopplat till e-handel. Mycket tyder på att e-handel och fysisk handel i allt större utsträckning flätas samman och det blir en nödvändighet för de fysiska butikerna att ställa om till digital handel. Behovet av kompetens inom e-handel växer!

Att studera på distans

Att studera på distans innebär stor frihet, men också stort eget ansvar. Du ansvarar för din studietid och det gäller att ha självdisciplin. Du kan i stor utsträckning själv välja när du ska studera, men du måste alltid vara uppdaterad på aktuella datum för bland annat livetillfällen (dessa spelas in och kan ses i efterhand) samt deadlines för uppgifter. Inspelade föreläsningar varvas med livetillfällen ett par gånger i veckan och utöver det tillkommer tid för självstudier.

Kostnad

Kursen är kostnadsfri och ger rätt till studiestöd från CSN. Eventuellt kan kostnad för kurslitteratur tillkomma.

Utbildningsbevis

Efter avslutad godkänd kurs utfärdas ett utbildningsbevis.

TUC Sweden
”Kursen har gett mig en överblick om hur det funkar att starta/driva E-handel. Perfekt introduktionskurs för att se helheten även fast man inte djupdyker inom varje område. Det bästa jag tar med mig är alla system och verktyg som kan vara till användning om man vill starta en E-handel. Upplägget på kursen har varit väldigt bra, med ca 1 föreläsning/vecka och att de har legat (för min del iallafall) utanför arbetstiden, och att man har kunnat kolla på föreläsningarna i efterhand. Gillar också att uppgifterna till varje föreläsning har varit lagom och relevanta. Det har inte blivit för mycket, utan att man har hunnit med det vid sidan av jobbet som har varit perfekt.”
TUC Sweden
”Jag hittade kursen på internet och blev snabbt intresserad av den. Dels för att det var en snabbkurs i ett aktuellt ämne samt att den kunde ge behörighet till andra kurser. Innehåll och utförandet av föreläsare Anna-Carin Lensbo var det mycket givande. Hon väckte ett djup intresse av ämnet på ett tydligt, pedagogiskt och intressant sätt. Hon visade stor erfarenhet av ämnet för att hon själv driver en e-handel och kunde hänvisa till reella, aktuella och verkliga utmaningar som man kan ha med denna aktivitet.”
TUC Sweden
”Transformationen från fysisk till digital handel kommer fortsätta öka efter pandemin vilket gör att behovet av kompetens inom området är stort. Det är många som idag jobbar inom traditionell handel som behöver gå den här kursen för att säkerställa framtida affärsmöjligheter, oavsett om man är verksam inom B2C eller B2B.”

Har du några funderingar?

Hör av dig till mig så svarar jag på dina frågor.

Har du frågor om behörighet, ansökan och antagning? Kontakta [email protected] så hjälper vi dig.

Elizabet Kilic

Utbildningskoordinator:
Kurser inom YH
Placeringsort: Jönköping

[email protected]
036-333 64 07

Vanliga frågor