
Humana ser att TUCs utbildning ger effekt.
Kompetenshöjningen för Humana har alltid varit ett viktigt uppdrag och nu ännu viktigare med Socialstyrelsens höjda utbildningskrav. Humana vill se sina medarbetare få en gedigen och kvalitetssäkrad uppdragsutbildning. Därför föll valet på TUC Yrkeshögskola, något de är väldigt glada för.
Ett strategiskt vägval – med kvalitet i fokus
2023 beslutade Humana att upphandla och bekosta en uppdragsutbildning för sina medarbetare i syfte att säkra kompetensutvecklingen i sina verksamheter. De nya krav som successivt införs i branschen pekar tydligt på att inom en femårsperiod ska all personal ha minst en tvåårig eftergymnasial utbildning. ”Vi ville ligga steget före och göra det på riktigt,” säger ledningskoordinatorn Christina Rönnefall.
”Det finns alldeles för många oseriösa aktörer på marknaden och därav beslutade Humana att arbeta med en utbildningsanordnare som utgår ifrån myndigheten för yrkeshögskola (MYH). Vi vill säkerställa att våra medarbetare får en utbildning med ett kvalitetssäkrat upplägg och innehåll, lärare som har rätt kompetens samt erfarenhet av branschen, att deltagarna får ett professionellt bemötande och att vi tillsammans kan genomföra hela processen för bästa resultat. Därför var en yrkeshögskola ett självklart alternativ för Humana i syfte att ge våra medarbetare en yrkeshögskoleexamen och vi landade i ett samarbete med TUC Yrkeshögskola.”
Sedan starten har Humana löpande skickat medarbetare till TUCs uppdragsutbildning för social-/stödpedagoger. Det finns två vägar att gå beroende på behovet hos medarbetaren, och det är validering av tidigare erfarenhet med teoretisk fördjupning och en individuell studieplan alternativt en hel utbildning.
Märker vilka som läst på TUC
Effekterna av utbildningen har inte låtit vänta på sig. Flera verksamhetschefer har återkopplat med tydliga vittnesmål om att kunskapsnivån är så mycket högre för dem som gått på yrkeshögskola hos TUC än för dem som utbildat sig hos vissa andra utbildningsaktörer. ”Det finns självklart många bra utförare men även de som är mindre bra, vilket påverkar kompetens, kvaliteten i utförandet samt bemötande,” berättar Christina.
Medarbetarna själva vittnar också om hur utbildningen stärkt deras yrkesroll, och hur de fått verktyg som används direkt i vardagen. ”Det handlar om hela bemötandet – att veta hur man ska agera i komplexa situationer, att förstå ungdomars/klienters behov och att känna sig trygg i att man gör rätt,” säger en av medarbetarna som gått utbildningen. Den tryggheten avspeglar sig hos både kollegor och de unga vi arbetar med.”
De känner TUCs engagemang
Christina har varit ansvarig för implementeringen av uppdragsutbildningen och har haft löpande kontakt med TUC:s team. Samarbetet har enligt henne präglats av professionalitet, flexibilitet och ett genuint engagemang. ”Jag har bara positivt att säga då alla jag haft kontakt med på TUC har varit otroligt tillmötesgående. Deras inställning, upplever jag, är att anpassa efter våra behov och vårt gemensamma mål samt att deltagarna ska klara utbildningen och lyckas i sin yrkesroll.”
Christina lyfter särskilt möjligheten att förbättra allt från administrativa processer till individuella studieupplägg. ”Vi kunde exempelvis anpassa beställningsformulär så att de matchade våra interna system. Det kanske låter banalt, men det förenklar mycket i vardagen och visar på en stor lyhördhet.”
Individanpassning när livet kommer emellan
Arbetet på ett HVB innebär ofta oförutsedda händelser och detsamma gäller privatlivet. Därför är det viktigt med ett flexibelt upplägg och personligt stöd, menar Christina. ”Det är tufft att läsa samtidigt som man arbetar och då är det ovärderligt att ha en kontaktperson som Jenny Jakobsson på TUC. Hon ser varje individ, har stenkoll på hur det går för deltagarna, och hittar lösningar när det behövs.”
Christina berättar om situationer där deltagare blivit sjuka eller haft tuffa perioder och hur TUC i de fallen varit snabba med att hitta individuella lösningar i dialog med chefer och deltagare. ”Det bygger en trygghet, både för deltagarna och för oss som arbetsgivare – vi vet att ingen lämnas vind för våg.”
Från engagemang till effekt
När Christina får frågan om vad som faktiskt förändrats sedan TUCs uppdragsutbildning påbörjades, blir svaret tydligt. Hos våra medarbetare som tagit examen finns en helt annan förståelse, ett ännu mer professionellt bemötande, en trygghet i rollen samt en helt annan kvalitet i det vardagliga arbetet.
En investering som lönar sig
Christina ser att samarbetet med TUC är av stort värde. ”Det är mycket pengar vi investerar i våra medarbetare, och då är det avgörande att ha en utbildningspartner man kan lita på. TUC har levererat på alla nivåer, från utbildningens innehåll till relation och uppföljning.”