Ta emot en stödpedagog.
På uppdrag av Myndigheten för yrkeshögskolan, bedriver TUC Yrkeshögskola en 2-årig halvtidsutbildning till stödpedagog. En viktig del av utbildningen är den arbetsplatsförlagda kursen LIA. LIA står för Lärande i arbete och innebär att den studerande får kombinera teori med praktik på en arbetsplats. Den studerande får inblick i yrket och företaget får en välkommen resurs. Låna en LIA-studerande och du får en extra resurs med färsk kompetens och idéer.
Fördelar med att ta emot en studerande
LIA innebär en ömsesidig nytta för arbetsgivare och den studerande:
- Som arbetsgivare får ni tillgång till en engagerad och nyfiken extraresurs. Ni medverkar också till att det utbildas fler stödpedagoger, vilket är positivt för hela branschen.
- Den studerande får lära sig att praktiskt tillämpa sina teoretiska kunskaper samt får erfarenheter från yrkesområdet.
- Vår erfarenhet är att arbetsgivare som tar emot studerande upplever det som mycket positivt, både för organisationen och för möjligheten att rekrytera kunniga stödpedagoger. Det är många arbetsgivare som tar emot studerande regelbundet och flera av våra tidigare studerande är verksamma hos en arbetsgivare där de har gjort sin LIA.
Vad innebär LIA:n praktiskt för er som arbetsgivare?
LIA innebär en ömsesidig nytta för arbetsgivare och den studerande:
- Det är viktigt att ni stämmer av förväntningar och kursinnehåll med den studerande före LIA:n för att den ska bli så givande som möjligt för båda parter.
- Den studerande praktiserar på heltid efter era arbetstider.
- Den studerande behöver en handledare som finns tillgänglig på arbetsplatsen samt en egen arbetsplats.
- Den studerande får betyget IG, G eller VG på sin LIA. Betyget sätts utifrån ett samtal mellan TUC och handledaren, på telefon eller vid ett arbetsplatsbesök.
- Att ta emot en studerande är inte förenat med några avgifter och som arbetsgivare förbinder ni er inte till något efter LIA-perioden. Om ni är intresserade av att anställa den studerande är det en uppgörelse i vanlig ordning.
- Det är bra att känna till att den studerande kan ha en uppgift med sig från skolan som ska lösas under LIA-perioden.
Kurser som ingår i utbildningen
- Dokumentation & kvalitetssäkring
- Etik & professionellt förhållningssätt
- Examensarbete
- Funktionsnedsättningar
- Kommunikation, välfärdsteknik & kognitivt stöd
- LIA
- Människan i utveckling
- Pedagogiska teorier, metoder & arbetssätt
- Praktisk juridik inom social omsorg
LIA-perioder
Det ingår en LIA-period på 8 veckor i utbildningen. Målet med LIA:n är att den studerande praktiskt ska få tillämpa sina nyvunna kunskaper som han eller hon har läst i de skolförlagda kurserna.
Information för dig som handledare
Är du intresserad av att ta emot en studerande på LIA? Vi anordnar information/utbildningsträffar för blivande handledare. Välkommen att kontakta oss för tid och plats.
Vikten av bra förberedelser
Det är oerhört värdefullt att ni vill ta emot en studerande för lärande i arbete. Av erfarenhet vet vi att när personalgruppen och handledaren är väl förberedda på vad det innebär att ta emot en studerande så brukar det bli allra bäst utbyte. Det är även ett mycket bra tillfälle att visa upp sin verksamhet för blivande stödpedagoger. Det är bra om man tidigt kommer överens om vilka arbetstider som den studerande ska ha under sin LIA.
Yrkeshögskolan
Utbildningen till stödpedagoger är en yrkeshögskoleutbildning (YH) vilket är en statligt finansierad eftergymnasial utbildningsform. YH betonar starkt kopplingen till arbetslivet och att utbildningen leder fram till en anställning. För varje yrkeshögskoleutbildning finns en ledningsgrupp som ansvarar för att utbildningen lever upp till målen och att undervisningen bedrivs på ett bra sätt. Ledningsgruppens majoritet består av representanter från arbetslivet. Besök gärna Myndigheten för yrkeshögskolans hemsida, myh.se, för mer information.
Försäkring
Under LIA:n är den studerande försäkrad genom en ansvarsförsäkring som är tecknad av Myndigheten för yrkeshögskolan. Observera att den endast ersätter skador som den studerande orsakar hos en ickestatlig arbetsgivare eller företagare. För mer information hänvisar vi till myndighetens hemsida
Efter examen
Efter examen har de studerande den breda kompetens som efterfrågas hos personer med funktionsnedsättningar i alla åldrar och i flera olika verksamheter. I Socialstyrelsens allmänna råd från 2014 anser de det nödvändigt att personal som arbetar inom LSS har eller tillägnar sig fördjupade kunskaper. Som stödpedagog har man en kvalificerad yrkesroll som innebär ett ökat ansvar för kvalitet och utveckling.
Kollegor genom LIA
Genom sitt företag har Alisa samarbetat med TUC och tagit emot studerande på deras praktik. Flera av dem är nu hennes kollegor.
Har du några funderingar?
Hör av dig till mig så svarar jag på dina frågor.
Har du frågor om behörighet, ansökan och antagning? Kontakta [email protected] så hjälper vi dig.
Sandra Fritz
Samordnande utbildningsledare
Utbildningsledare:
Stödpedagog
Tandsköterska (distans)
Placeringsort: Tranås